Oferta finalitzada | Termes de Referència: Estudi sobre migracions ambientals causades pels impactes del Canvi Ambiental Global
Objectius
El principal objectiu de l’estudi és identificar casos de comunitats del Sud i del Nord Global de migracions ambientals causades per variacions sobre el vector aigua i afectacions al Dret Humà a l’Aigua i el Sanejament, dret a l’alimentació i dret a la salut, així com el deteriorament ecosistèmic dels seus hàbitats a causa del canvi ambiental que augmenta el risc de migracions ambientals.
S’analitzaran les causes sistèmiques que generen les vulneracions identificades i les migracions forçades, partint de la hipòtesi que tindran vinculacions amb els models socioeconòmics del Nord Global.
En la recerca volem identificar casos de casa nostra, com a mínim un, d’un conflicte socioambiental del territori català on es donin vulneracions similars a causa de la crisi ambiental global que poden generar migracions ambientals.
Contingut
-
Mapatge de casos
-
Selecció de casos de comunitats a estudiar
-
Diagnòstic i anàlisi de casos
-
Proposta de metodologia d’elaboració de l’estudi
-
Conclusions i reflexions
Metodologia
Es demana un treball inicial de cerca i revisió bibliogràfica i de literatura gris dels casos per a la selecció de casos rellevants per a l’estudi; aquesta revisió es farà amb el suport de l’equip coordinador de l’estudi.
Anàlisi i diagnosi contrastada amb fonts primàries, si és possible, i definició d’un qüestionari/entrevista que es pugui fer a distància per tal d’analitzar i contrastar dades. Anàlisi comparat de les diferents experiències i anàlisi causal. Anàlisi Nord-Sud i de causes sistèmiques.
Suggeriment de casos que l’equip ha pensat:
-
Xile, privatització de l’aigua, canvi climàtic i sequeres
-
Agroindustria – a determinar
-
Cartagena de Indias, Colòmbia – afectacions a les activitats socioeconòmiques locals
-
Delta de l’Ebre – regressió del delta per falta de sediments i augment del nivell del mar
-
Àfrica
-
Múrcia – regadius i afectacions al Mar Menor
-
Plantes embotelladores del Montseny
-
Contaminació química de l’Ebre a Flix
-
Contaminació d’aqüífers per purins
-
Sobreexplotació d’aqüífers per la indústria hotelera en el litoral català
-
El riu Gállego contaminat per lindà
-
Les sequeres derivades del canvi climàtic
-
L’acaparació de reserves d’aigua per grans empreses: Nestle, etc.
-
Altres
Cronograma
Març |
Abril |
Maig |
Juny |
Juliol |
|
Cerca i revisió bibliogràfica |
|||||
Selecció de casos |
|||||
Entrevistes |
|||||
Redacció informe |
|||||
Seguiment i coordinació |
|||||
Entrega informe |
|||||
Revisió |
|||||
Publicació |
Cal entregar un estudi final i un article-resum del mateix estudi per a facilitar-ne la difusió i col·laboració en les tasques de difusió.
Pagament
El pagament es farà un cop publicat i presentat l’informe mitjançant transferència bancària.
Cost del servei: 3.000,00€ amb IVA inclòs.
Candidatures
Les persones o organitzacions interessades poden enviar una carta de motivació i el seu Currículum Vitae (o experiència de l’organització) en arxiu pdf a: aigua@esf-cat.org indicant la referència REF: MigracionsAigua
Data límit de presentació de candidatures: 15 de febrer de 2022